کتاب ساخت ژاپن: کارآفرینی می‌تواند در قالب خلق یک بازار تازه انجام شود

۲۳ شهریور ۱۳۹۶ بلاگی

تمرین دارد    کارآفرینی    مختص کاربر ویژه    

معرفی کتاب ساخت ژاپن - آکیو موریتا

بعید است فهرستی از کتابهای کلاسیک مدیریتی قرن بیستم تنظیم شود و نام کتاب ساخت ژاپن (Made in Japan) نوشته‌ی آکیو موریتا در آن نباشد.

این کتاب در سال ۱۹۸۸ میلادی (سال ۱۳۶۷ شمسی) منتشر شد و پس از آن، همواره در میان کتاب‌های مدیریتیِ کتابفروشی‌ها، جایگاهی ارزشمند را به خود اختصاص داده است.

آکیو موریتا – که نام او به نام SONY گره خورده است – در این کتاب به مرور تاریخچه شرکت سونی می‌پردازد. قطعاً چنین کتابهایی، به این علت که روایتی دست اول از سرگذشت یک برند جهانی هستند، به عنوان سندی ارزشمند مورد توجه قرار می‌گیرند.

اما کتاب ساخت ژاپن از منظر دیگری هم اهمیت دارد. این کتاب در کنار روایت رشد سونی به روایت رشد ژاپن پس از جنگ جهانی می‌پردازد.

بر اساس گزارش اینتربرند، ارزش برند سونی از سال ۲۰۰۰ تا کنون به حدود نصف مقدار قبلی کاهش یافته و جایگاه این برند هم در میان برندهای جهان، در رتبه ۵۸ و در کنار برندهایی مانند Colgate و Nestle است.

جایگاه سونی، امروز هم در میان برندهای جهانی، جایگاه نامطلوبی نیست. با این حال، شاید جوانانی که اکنون دومین دهه‌ی زندگی خود را در کنار برندهایی مانند گوگل و اپل و سامسونگ می‌گذرانند، نتوانند به سادگی تصور کنند که دو دهه قبل، جایگاه برند سونی در ذهن مردم، از نظر نوآوری و پیش‌تاز بودن، تقریباً مشابه جایگاه امروز اپل بود.

کتاب ساخت ژاپن برای امروز ما چه پیامی دارد؟

در شرایطی که هر روز، کتابهای تازه‌ای در زمینه کسب و کار منتشر می‌شوند، مرور و بررسی کتابی که حدوداً سه دهه از عمر آن گذشته است، چه کاربردی می‌تواند داشته باشد؟

ساخت ژاپن، داستان موفق شدن یک برند است.

برندی که از میان ویرانه‌های جنگ جهانی برخاسته است. آن هم در شرایطی که نام ژاپن، با واژه‌ی بی کیفیت، هم‌معنا و مترادف بود.

از این منظر، قطعاً داستان رشد این برند،‌ مانند هر برند و کسب و کار دیگری می‌تواند آموزنده باشد.

از سوی دیگر، شناخت تاریخچه سونی، می‌تواند به ما در درک بهتر آنچه در سال‌های اخیر بر این برند گذشته است کمک کند.

تحلیل وضعیت امروز برند سونی و افولی که در سال‌های اخیر تجربه کرده است،‌ بدون شناخت دقیق از نحوه‌ی رشد و صعود آن امکان‌پذیر نیست.

چند نکته از کتاب ساخت ژاپن

او این دیدگاه‌ را، در قالب جمله‌های مختلف در سراسر کتاب خود تکرار می‌کند.

از جمله اینکه در جایی می‌گوید: تحقیقات و تحلیل بازار، همیشه به هزینه‌اش نمی‌ارزد. گاهی هم باید به شهود خود اعتماد کنیم.

خصوصاً اگر محصول ما، چیزی باشد که بازار از قبل، نیاز آن را حس نکرده یا مشابه آن را تجربه نکرده است.

تمرین:

استراتژی ورود به بازارهای تازه (بازارسازی یا First-mover) و ورود به بازارهایی که ساخته شده‌اند (Next-mover) کدام برند‌ها یا شرکت‌ها یا محصولات را در کشور خودمان یا هر نقطه‌ی دیگر از جهان برای شما تداعی می‌کند؟

 
 

با بلاگ چارت همراه شوید

آیا می‌دانید که فقط با درج نام کاربری و ایمیل خود می‌توانید به جمع بلاگ چارتی‌ها بپیوندید؟

اطلاعات ثبت نام

ترتیبی که گروه بلاگ چارت برای خواندن مطالب سری کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید به شما پیشنهاد میکند:

چند مطلب پیشنهادی از بلاگ چارت:

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم