اخبار داغ روز ایران و جهاناختصاصیعشق

درد عشق و وابستگی را چگونه تحمل کنیم؟ درمان دلتنگی و درد عشق چیست؟

درد عشق و وابستگی را چگونه تحمل کنیم؟ درمان دلتنگی و درد عشق چیست؟

تحمل درد عشق و وابستگی شدید کار ساده ای نیست و مستلزم آشنایی بیشتر با ماهیت این درد است.

حمایت عاطفی یکی از مزایای بزرگ داشتن روابط است. زمانی که با چالش‌های زندگی و یا نوعی فشار و استرس روبرو می شوید، عزیزان شما می‌توانند با گوش دادن به مشکلات و تایید احساساتتان، با شما همدلی کنند و تا حدودی از این باری که روی دوش شماست، بکاهند.

حتی ممکن است هدف فردی از وارد شدن به یک رابطه عاشقانه به دست آوردن همین حمایت عاطفی باشد. طبیعی است که به ویژه در یک رابطه طولانی مدت به دنبال حمایت عاطفی و راهنمایی از سمت پارتنرتان باشید.

با این حال وابستگی عاطفی از نقطه پشتیبانی عبور می کند. بیشتر عشاق تا حدودی به یکدیگر وابسته هستند. اما هنگامی که به همسرتان نیاز دارید تا تمام نیازهای عاطفی شما را برآورده کند، احتمالاً کارهای زیادی برای رفع این نیازها به تنهایی انجام نمی دهید. این تکیه کامل به شخص دیگر، می تواند در نهایت به رابطه و رفاه کلی شما آسیب برساند.

استقلال عاطفیِ بیش از حد نیز می تواند مضر باشد چرا که افراد کاملاً مستقل ممکن است در برابر همه حمایت های عاطفی مقاومت کنند، ترجیح بدهند تنها با نیازهای عاطفی کنار بیایند یا حتی آنها را کاملاً نادیده بگیرند.

بهترین نقطه، حد وسط این دو، یعنی رابطه متقابل است. رابطه متقابل به این معنی است که شما می توانید نیازهای عاطفی خود را تشخیص داده و برای رفع آن ها تلاش کنید، حال اگر در این بین با مشکلی مواجه شدید از پارتنرتان کمک بگیرید. به عبارت دیگر، شما فقط برای رفع برخی از نیازهای عاطفی‌تان به او وابسته هستید، نه همه نیازهایتان!

احساسی مانند اینکه بدون حمایت عاطفی پارتنرتان نمی توانید زندگی کنید، می تواند رابطه شما را به سمت سطحی ناسالم از وابستگی سوق دهد.

سایر علائم اصلی وابستگی عاطفی عبارتند از:

  • باور به این که زندگی شما بدون او معنی ندارد
  • اعتقاد به اینکه شما نمی‌توانید شادی یا امنیت را به تنهایی پیدا کنید
  • ترس مداوم از طرد شدن
  • نیاز مداوم به اطمینان خاطر
  • احساس خلأ و اضطراب هنگامی که در تنهایی وقت می گذرانید
  • برای ایجاد و تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس تان به او نیاز دارید
  • احساس حسادت یا مالکیت
  • سخت اعتماد کردن به او در مورد احساسش به شما

وابستگی عاطفی چگونه می تواند بر روی شما تاثیر بگذارد؟

مشکل در رفع نیازهای عاطفی تان می تواند تأثیر قابل توجهی در روابط عاشقانه شما داشته باشد، اما تأثیرات آن می تواند به سایر حوزه های زندگی شما نیز سرایت کند.

مشکلات رابطه

در بیشتر موارد، وابستگی عاطفی راه را برای ایجاد روابط سالم ناهموار می کند. افرادی که دارای وابستگی عاطفی شدید هستند، معمولاً به اطمینان خاطر و حمایت زیاد پارتنر خود نیاز دارند.

به عنوان مثال، فردی که دارای وابستگی عاطفی شدید است، ممکن است مرتباً مواردی از این قبیل را مدام از پارتنرش بپرسد:

  • “دوستم داری؟”
  • “آیا برایت ایجاد مزاحمت کردم؟ آیا آزارت میدهم؟”
  • “آیا واقعاً می خواهی با من وقت بگذرانی؟”
  • “چطور به نظر می رسم؟”
  • “تو نمی خواهی از من جدا شوی، مگر نه؟”

اگر اغلب احساس عدم امنیت یا عدم اعتماد به نفس می کنید، ممکن است به احساس رضایت پارتنرتان نیاز داشته باشید تا احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید.

این نیاز می تواند توسط ترس از ترک شدن یا توقف اطمینان خاطری که به آن نیاز دارید ایجاد شود. این ترس از ترک شدن می تواند به نوبه خود منجر به تلاش برای کنترل رفتار او شود که این نیز رفتاری آزاردهنده است.

تلاش برای کنترل افراد معمولاً نتیجه معکوس می دهد. افرادی که احساس می کنند دائما در حال کنترل شدن هستند یا آزادی سابق را از دست داده اند، ممکن است در نهایت بخواهند رابطه را ترک کنند. الگوی روابط شکست‌خورده با وابستگی عاطفی تا حد زیادی رایج است.

فشار و استرس

وابستگی در روابط غالباً مقداری از تنش و پریشانی عاطفی را نیز به همراه دارد. نگرانی مداوم در مورد آینده رابطه و احساسات پاتنرتان نسبت به شما می تواند احساس اضطراب و ناراحتی در شما ایجاد کند.

وقتی با هم نیستید، ممکن است بیشتر وقت خود را صرف نگرانی در مورد کاری که انجام می دهد و اینکه آیا هنوز هم شما را دوست دارد یا نه، کنید. این وابستگی عاطفی بیش از حد می تواند سطح استرس پایه را تا حدود زیادی بالا ببرد.

خبر بد اینکه سطح بالای استرس می تواند بر تجربه و بیان احساسات شما تأثیر بگذارد و ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • تغییرات ناگهانی در خلق و خو
  • احساس افسردگی مداوم
  • انفجار عصبانیت یا ناراحتی، از جمله گریه یا فریاد زدن
  • بیان فیزیکی احساسات، از جمله خشونت علیه مردم یا اشیا
  • علائم بدنی، از جمله تنش عضلانی، سردرد یا ناراحتی معده

خودمراقبتی ضعیف

اگر برای حمایت عاطفی کاملاً به پاتنرتان وابسته باشید، کشف راه هایی که می توانید به خودتان کمک کنید را از دست می دهید.

واقع بینانه نیست که انتظار داشته باشید شخص دیگری دائماً تمام نیازهای شما را برآورده کند. مهم است که چند ابزار مقابله داشته باشید که بدانید زمانی که دیگران در دسترس نیستند، می‌توانید به آن تکیه کنید.

بعلاوه، پریشانی عاطفی که وقتی دیگران نمی توانند نیازهای شما را برآورده کنند تجربه می کنید، به راحتی بیشتر فضای روانی شما را اشغال می کند و با این کار ظرفیت کمی برای فعالیتهای لذت بخش یا گذراندن وقت با دوستانتان باقی می گذارید.


چگونه بر وابستگی عاطفی غلبه کنیم؟

آیا وابستگی عاطفی کمی شبیه چیزی است که در روابط خود مشاهده کرده اید؟ با خودتان صادق باشید. اگر جواب مثبت است تصمیم بگیرید برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.

این نکات می تواند به شما کمک کند تا نیازهای عاطفی خود را بهتر شناسایی و برآورده کنید. البته، تکیه به دیگران در صورت لزوم کاملاً خوب و سالم است، اما مهم است که بدانید چگونه خودتان هم قادر به برآوردن نیازهایتان هستید.

با احساسات‌تان راحت تر باشید

اولین قدم به سمت برآورده کردن نیازهای عاطفی، شامل یادگیری برای تصدیق احساسات خود و نیز تجربه آن‌ها است. اگر در ابتدا این کار برایتان چالش برانگیز باشد مشکلی نیست، کاملاً طبیعی است که هنگام شناسایی یا تجربه آن، احساسات ناخوشایندی داشته باشید.

شناسایی احساسات ناخوشایند به شما نشان می دهد که زندگی همیشه روی سطح همواری جریان ندارد و کمک می کند تا فراز و نشیب ها را بشناسید. به جای پنهان کردن احساسات کم‌تر از حد ایده‌آل یا اتکا نادیده گرفتن آن ها، در مورد آن ها کنجکاوی کنید و از خودتان بپرسید آن‌ها چه چیزی به شما می‌گویند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خود و احساسات خود، راهکارهای زیر می توانند مفید باشند:

  • مدیتیشن
  • گذراندن وقت در طبیعت
  • وقت گذاشتن برای خودتان

مسئولیت نیازهای عاطفی خود را به عهده بگیرید

اکنون که در مورد ذهنیت احساسی خود بیشتر می دانید، در مورد آن چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگر احساس می‌کنید پاتنرتان شما را نادیده گرفته و از این لحاظ احساس ناراحتی می کنید، وضعیت را از زاویه دیگری در نظر بگیرید. به این ترتیب می توانید نیازهای خود را برای اطمینان و امنیت تأمین کنید.

شاید پارتنر شما برای رفع مشکلاتش به فضا نیاز داشته باشد. طبیعی است که حتی در روابط بسیار نزدیک هم، افراد به زمانی نیاز داشته باشند تا مقداری با خودشان خلوت کنند. این همیشه به این معنی نیست که طرف مقابل خواستار پایان دادن به رابطه است.

سعی کنید بر آنچه که اکنون برای شما لذت بخش است تمرکز کنید:

  • گذراندن وقت با دوستان خارج از رابطه
  • وقت گذاشتن برای استراحت
  • تمرین خودمراقبتی

عوامل محرک خود را پیدا کنید

درد عشق و وابستگی را چگونه تحمل کنیم؟ درمان دلتنگی و درد عشق چیست؟ممکن است متوجه شوید که برخی عوامل محرک باعث ایجاد وابستگی عاطفی بیش از حد در شما می شوند.

از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمانی که با منابع بیرونی استرس مانند مشکل در محل کار یا در ارتباط با یک دوست سر و کار دارید، به دنبال اطمینان بیشتر از پارتنر خود هستید.
  • وقتی که اشتباهی مرتکب می‌شوید و اعتماد به نفس تان ضربه می خورد، واقعا به تایید دیگران برای بلند شما وابسته هستید.
  • هنگامی که او زمان زیادی را با شخص دیگری سپری می‌کند، احساس طرد شدن و ترس از دست دادن عشق خود را احساس می‌کنید.

شناسایی عوامل خاص می‌تواند به شما کمک کند روش‌های مقابله را کشف کنید، خواه این روش ها، صحبت با یک دوست در مورد احساسات شما باشد و خواه استفاده از گفتگوی مثبت با خود برای یادآوری نقاط قوت و موفقیت های خود.

با یک درمانگر صحبت کنید

وقتی نوبت به شناسایی و تغییر الگوها می رسد، کار با یک درمانگر معتمد می تواند مزایای عمده ای داشته باشد.

وابستگی عاطفی اغلب مربوط به دوران کودکی است. فقدان دلبستگی ایمن به والدین یا مراقب اصلی شما در کودکی، می تواند شما را برای مشکلات دلبستگی در روابط بزرگسالی آماده کند. حتی برخی از سبک های دلبستگی می توانند در وابستگی عاطفی نقش داشته باشند. این می تواند غلبه بر رفتارهای مربوط به وابستگی عاطفی را به خودی خود تا حدی چالش برانگیز کند.

درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا مسائل مربوط به گذشته خود را کشف و بررسی کنید و استراتژی‌های سالم‌تر برای برآورده کردن نیازهای عاطفی خود را به کار گیرید.

در روند درمان، شما همچنین می توانید برای حل سایر مسائل که اغلب به وابستگی عاطفی گره می خورند تلاش کنید:

  • تقویت خود دوستی
  • افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس
  • یادگیری شناخت روابط سالم
  • یادگیری به چالش کشیدن و تنظیم مجدد افکار منفی

برخورد با وابستگی عاطفی شدید در شریک زندگی

داشتن پارتنری که درگیری شدیدی با وابستگی عاطفی دارد، می تواند خسته کننده باشد. شما می خواهید در کنار او باشید و پشتیبانی کنید، اما شاید کار زیادی در برخورد با او نتوانید انجام بدهید.

 شما به تنهایی نمی توانید این مشکل را برطرف کنید، اما چند روش وجود دارد که می توانید ضمن محافظت از نیازهای عاطفی خود، از او نیز پشتیبانی کنید.

حد و مرز تعیین کنید

درد عشق و وابستگی را چگونه تحمل کنیم؟ درمان دلتنگی و درد عشق چیست؟وجود حد و مرز در همه روابط لازم است.

به عنوان مثال اگر به پارتنرتان بگویید که هر وقت روز بدی داشته باشد به شما زنگ بزند و با شما حرف بزند، از این طریق می توانید از او حمایت کنید، اما این کار باعث می‌شود که از انجام وظیفه تان در مل کار غافل شوید و این می تواند تبعات بدی داشته باشد.

ایجاد یک مرز در اینجا می‌تواند کمک کننده باشد. مثلا می توانید بگویید: ” من به مشکلات تو اهمیت می‌دهم، اما من هم باید کار کنم. به جای تماس گرفتن، لطفا به من پیغام بده. من هم هر زمان که فرصت داشتم می‌توانم جواب بدهم.”

یا شاید او می خواهد تمام وقت آزاد خود را با هم بگذرانید، در حالی که شما به وقت گذراندن به دوستان و خانواده نیز نیاز دارید. در اینجا هم وجود محدودیت می تواند موثر واقع شود.

آنچه نیاز دارید را بخواهید

ممکن است نگران باشید که درخواست آنچه شما نیاز دارید باعث شود که او فکر کند شما به نیازهای او اهمیتی نمی دهید، اما این یک تصور اشتباه است.

هر دوی شما نیازهای معتبری دارید، اما باید قبول کنید که نمی توانید این نیازها را کاملاً برای یکدیگر برآورده کنید. شما می دانید که چگونه نیازهای خود را برآورده کنید، و او نیز باید یاد بگیرد که چگونه چنین کاری را انجام دهد.

می توانید با تمرین (و ترویج) رفتارهای سالم او را تشویق کنید. وقتی این کار را با احترام انجام می‌دهید هیچ اشتباهی در ارتباط با نیازهای شما وجود ندارد.

با هم به دنبال درمان باشید

درد عشق و وابستگی را چگونه تحمل کنیم؟ درمان دلتنگی و درد عشق چیست؟اگر شریک زندگی شما همچنان با وابستگی عاطفی دست و پنجه نرم می کند، ممکن است درمان فردی مفید باشد. زوج درمانی نیز می تواند کمک کننده باشد.

مراجعه به درمانگر، فضای بی خطر و بدون قضاوتی را فراهم می کند که در آن می توانید در مورد نیازهای رابطه، مرزها و اهداف آینده و … صحبت کنید.

اگر مدتها درگیر آن هستید اما شریک زندگی شما در رابطه یا تعهد شما شک دارد، یک مشاور می تواند به شما کمک کند تا اعتماد بیشتری ایجاد کرده و راه های موثرتری برای برقراری ارتباط پیدا کنید.


و اما سخن پایانی …

رفتارهای مربوط به وابستگی عاطفی به مرور زمان رشد می کنند، بنابراین انتظار نداشته باشید که بتوانید یک شبه آن ها را بهبود بخشید. اگرچه برداشتن گام هایی برای رفع وابستگی عاطفی مهم است، داشتن صبر و عطوفت برای خود و پاتنر نیز نقش بسیار مهمی ایفا می کند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن