تایم روزه داری در کشورهاروزه داری در کشورهای مختلفروزه گرفتن در ایام کرونافواید روزه داریمضرات روزه گرفتنمیدونستی؟

روزه داری | ماه رمضان در کشورهای مختلف

روزه داری

ماه رمضان شروع شده است و مسلمانان بار دیگر به روزه داری می پردازند تا تکلیف الهی خود را به جا بیاورند. ماه رمضان برای همه ما یادآور خاطرات شیرینی از سحری ها و افطاری هایی است که دور هم داشته ایم. همه ما هنوز سحرهایی که پدر و مادرانمان در کودکی  ما را بیدار می کردند تا روزه بگیریم را به خاطر یاد داریم و صدای دعای سحر را که در تلویزیون پخش می شد به خاطر داریم.

حال بار دیگر ماه مبارک رمضان فرا رسیده است و بار دیگر قرار است از برکات این ماه عزیز بهره مند شویم. ماه رمضان با روزه داری گره خورده است و مسلمانان یک ماه تمام را به خود گرسنگی می دهند تا به خدا نزدیک تر شوند.

البته روزه داری مختص آیین اسلام نمی باشد و همه ادیان و مذاهب در خود عملی با نام روزه را دارند تا از طریق آن به خداوند نزدیک تر شوند و روح و جسم خود را پالایش کرده و به مرحله بالاتر از پاکی برسند. در همه آیین ها مهم ترین هدف روزه مبارزه با نفس می باشد. روزه از منظر دینی قدرت نفسانیت انسان را کاهش می دهد و در نتیجه معنویات درونی آدم را بالا می برد.

زمانی که شما با نخوردن و نیاشامیدن در مقابل خواسته های مادی می ایستید در عوض به پاداش های معنوی و عرفانی دست می یابید. عارف و شاعر بزرگ پارسی یعنی مولانا نیز در اشعار خود به این موضوع اشاره کرده است:

اشاره مولانا بر روزه داران در قالب شعر

گر تو این انبان ز نان خالی کنی                  پر ز گوهرهای اجلالی کنی

طفل جان از شیر شیطان باز کن                 بعد از آنش با ملک انباز کن

چند خوردی چرب و شیرین از طعام            امتحان کن چند روزی در صیام

چند شب ها خواب را گشتی اسیر                یک شبی بیدار شو دولت بگیر

مولانا در این ابیات به وضوح همه ما را به روزه داری دعوت می کند و به ما می گوید با خالی کردن شکم از نان می توانیم به رازهای الهی دست یابیم و می گوید که پس از این همه مدت خوردن و آشامیدن چند روزی هم روزه را امتحان کن.

فواید روزه داری

روزه داری علاوه بر ثواب اخروی و پاداش معنوی ، فواید زیادی برای بدن ما نیز دارد. در احادیث ما تاکید زیادی بر روزه گرفتن برای صحت روح و جسم شده است. اولین فایده روزه دارای استراحت دستگاه گوارش بدن می باشد. دستگاه گوارش شما در طول سال مشغول هضم انواع غذاها می باشد.

حال شما می توانید با یک ماه روزه داری به آن استراحت بدهید . روزه هم چنین چربی های اضافه بدن شما را می سوزاند. بدن پس از مصرف قند جهت تامین انرژی خود به سراغ چربی ها می رود و روزه چون قند لازم را در اختیار او نمی گذارد پس بدن زودتر به سراغ چربی ها می رود و آنها را تجزیه می کند.

یکی از مهم ترین فواید روزه داری احیای دوباره بدن می باشد. بدن چون دیگر انرژی چندانی دریافت نمی کند سعی می کند در ابتدا چیزهای مضر درون خود را مصرف کند برای مثال چربی ها و حتی سلول هایی که مستعد سرطان هستند به خوبی در روزه داری مصرف می شوند.

روزه داری | ماه رمضان در کشورهای مختلف
Colorful traditional fanoos at iftar table. Ramadan time.

دیگر فواید روزه داری

در درون خود سلول ها نیز هر چیز اضافه ای برای تامین انرژی بدن مصرف می شود و همن موضوع بدن را بازسازی می کند.

روزه چربی خون را کاهش داده و به تنظیم فشار خون کمک می کند. هم چنین ماه رمضان ماهی است که در آن می توان بر عادات غلطی مانند پرخوری ، سیگار کشیدن و دیگر چیزها غلبه کرد. روزه حتی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن هم می شود چون مواد مضر را از بدن می زداید و به عبارتی بدن شما را سم زدایی می کند.

علاوه بر فواید جسمانی، در  ماه رمضان دلها به خدا نزدیکتر است و با روزه گرفتن می توان حال فقرا و مساکین را بهتر درک کرد.  روزه می تواند انسان را از لحاظ ارادی مستحکم تر کند و روحیه او را برای مقابله با مشکلات بالا ببرد.

روزه داری در کشورهای مختلف

همانطور که گفته شد روزه داری مختص مسلمانان نیست اما بهرحال مسلمانان به دلیل این که یک ماه مخصوص برای این کار دارند شهرت بیشتری در روزه داری دارند.

برای روزه در کشورهای مختلف سنت های گوناگونی وجود دارد . مسلمانان در سراسر دنیا هر یک به طریق خاصی به استقبال ماه مبارک رمضان می روند. مثلا در کشور ترکیه سفره های افطار بزرگی در خیابان انداخته می شود و خیابان ها و کوچه ها تزیین می شود.

در عربستان نیز خانه خدا مملو از زائران می باشد و سفره های گسترده و ساده ای در کنار خانه خدا انداخته می شود تا روزه داران افطار خود را باز کنند. خرما ، قهوه عربی ، گوشت و ماهی از خوراکی هایی است که عربستانی ها زیاد در ماه رمضان استفاده می کنند.

در مصر و در بسیاری از کشورهای دیگر عربی، فانوس رنگی نماد ماه رمضان است و مردم برای تزیین از آنها استفاده می کنند. مسلمانان مصری پس از افطار برای شب زنده دارای شب های رمضان در خیمه های رمضانی و قهوه خانه ها ظاهر می شوند.

روزه داری کشورهای دیگر

در اندونزی مردم مسلمان با دیدن هلال ماه رمضان به شادی و کوبیدن بر طبل می پردازند و از این طریق به دیگران آغاز ماه رمضان را اعلام می کنند. در مالزی بیشتر مردم روزه های خود را در مسجد باز می کنند و بعد نماز را به جماعت می خوانند. در مالزی توجه ویژه ای به برپایی مراسم قرانی صورت می گیرد.

در پاکستان و افعانستان نیز مردم بسیاری روزه های خود را در مساجد باز می کنند و شبها به دعا و نماز می پردازند. در ایران ما نیز مردم در کنار سفره های افطاری جمع شده و حضور در مساجد بیشتر می شود. زولبیا و بامیه از خوردنی های مشهور ایران می باشد .

در ماه مبارک رمضان اطعام فقرا و مساکین در همه کشورهای مسلمان و هم چنین ایران افزایش می یابد و این از برکات ماه رمضان می باشد.

نکته بسیار مهم: البته تجمعاتی که گفته شد همگی مربوط به دوران پیش از کرونا بود و امسال به دلیل شیوع کرونا بسیاری از کشورهای مسلمان محدودیت هایی را برای حضور در مساجد و اماکن مذهبی اعمال کرده اند.

مدت زمان روزه در کشورهای مختلف

روزه پس از اذان صبح شروع می شود و تا شنیدن صدای اذان مغرب ادامه دارد. این که یک فرد چند ساعت را روزه است به کشور محل سکونت او بستگی دارد. بعضی کشورها ساعات بیشتری را روزه هستند و بعضی کشورها ساعات کمتری را.

چیزی که مشخص است این است که مسلمان های اروپا ساعات بیشتری را در طول روز، روزه هستند. با توجه به امسال ، مردم مسلمان جهان ممکن است بین 11.5 ساعت(کمترین مقدار) تا 20 ساعت(بیشترین مقدار) روزه بگیرند.

  • در خاورمیانه ، مسلمانان بین 15 تا 16 ساعت را روزه می گیرند.
  • در قاره آفریقا ، زمان روزه داری بین 11.5 ساعت(آفریقای جنوبی) ، 13 ساعت(کنیا) ، 14 ساعت(اتیوپی ) ، 14.5 ساعت(سودان) ، 15.5 ساعت (مصر) تا 16 ساعت(مراکش) متغیر می باشد.
  • در اروپا ، کشورهای شمالی بیشترین زمان روزه را خواهند داشت. نروژ ، گرینلند و فنلاند همگی 20 ساعت روزه خواهند داشت در حالی که دیگر کشورهای اروپایی مانند اسپانیا ، فرانسه و ایتالیا بین 16.5 تا 18 ساعت را در روزه سپری خواهند کرد. کشورهای اروپای شرقی هم بین بین 17 تا 17.5 ساعت روزه خواهند گرفت.
  • در آمریکای شمالی ، مسلمانان بین 16 تا 17 ساعت روزه خواهند گرفت. در آمریکای جنوبی، که ماه های زمستانی را تجربه می کنند مسلمانان بین 11.5 ساعت(آرژانتین و شیلی) و 12.5 ساعت(برزیل) روزه خواهند گرفت.
  • روزه داری | ماه رمضان در کشورهای مختلف

زمان روزه در دیگر کشورها

  • در آسیا ، مسلمانان کشور چین تقریبا 16.5 ساعت را روزه می گیرند در حالی که کشورهای جنوب شرق آسیا مانند سنگاپور (13.5 ساعت) ، مالزی(13.5 ساعت) ، اندونزی(13 ساعت) و تایلند (14 ساعت) را روزه خواهند داشت. مسلمانان کشور هند ، بنگلادش و پاکستان نیز 16 ساعت را روزه خواهند گرفت.
  • استرالیا و نیوزلند کشورهایی هستند که کمترین زمان روزه را در امسال خواهند داشت. مسلمانان آنجا 11.5 ساعت را روزه خواهند بود تا این که افطار کنند.

همانطور که ملاحظه کردید کشورهای حوزه اسکاندیناوی بیشترین زمان روزه را خواهند داشت و استرالیا و نیوزلند(و البته شیلی و آرژانتین) هم کمترین زمان روزه را خواهند داشت. روزه گرفتن به میزان زیادتر هرچند دشوارتر است اما ثواب و اجر آن هم بیشتر است.

البته در طول خود ماه رمضان نیز طول روزه تا دقایقی تغییر می کند اما این تغییر چندان فاحش نیست و بلکه به روزهای سال زمان روزه می تواند کاهش یا افزایش یابد. بهر حال مسلمانان بر اساس تکلیف الهی موظف به گرفتن روزه هستند و فرقی ندارد که در کجا باشند چون این فریضه بر همگان(در صورت داشتن بدنی سالم) واجب می باشد.

روزه گرفتن در ایام کرونا

این روزها ویروسی با نام کرونا به جان دنیا افتاده است و آن را با چالشی بزرگ مواجه کرده است. کرونا جهان را به تعطیلی کشانده است و بسیاری از رویدادها را متوقف کرده است. بسیاری در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا شده اند و عده ای هم متاسفانه جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند.

توصیه های بهداشتی زیادی از قبیل شستن دست ها و ضدعفونی کردن سطوح برای پیشگیری از ابتلا به کرونا وجود دارد. استفاده از ماسک هم به افراد توصیه می شود و افراد نباید در اماکن عمومی حضور یابند تا هر چه زودتر ریشه این بیماری کنده شود. این بیماری به سرعت انتقال می یابد و به همین دلیل باید بسیار مواظب بود تا از پیشگیری این بیماری جلوگیری کرد.

متاسفانه واکسن این بیماری هنوز ساخته نشده است و همین کار این بیماری را سخت تر کرده است. در ضمن ، روند درمان این بیماری هم به طور کامل مشخص نیست در نتیجه خطرات زیادی متوجه افراد مبتلا می باشد.

به همین دلایل ؛ روزه در این ایام کمی متفاوت از گذشته است و باید احتیاط بیشتری به خرج داد. در بسیاری از کشورهای مسلمان ، مقررات و قوانینی وضع شده است تا تردد و حضور  در مساجد و اماکن مذهبی کم شود.

نقش روزه بر کرونا

برای مثال، طواف خانه خدا امسال تعطیل شده است و تجمعات در اطراف کعبه ممنوع شده است. در ایران نیز اماکن مذهبی مانند حرم امام رضا و حرم حضرت معصومه تعطیل شده است تا از انتشار بیشتر بیماری کرونا جلوگیری شود. تمام این اتفاقات ماه رمضان امسال را تحت تاثیر قرار داده است و باعث شده تا رمضان امسال متفاوت تر باشد.

امسال اماکن مذهبی نسبت به سالهای قبل خلوت تر است و در مساجد نیز ، نماز جماعت برگزار نمی شود. بهتر است که ما امسال مراسم های عبادی و معنوی خود را در خانه انجام دهیم و با خداوند خلوت کنیم تا هر چه زودتر ریشه این بیماری کنده شود و همگی بتوانیم دوباره زندگی عادی خود را از سر بگیریم.

روزه گرفتن خطر ابتلا به کرونا را افزایش نمی دهد و از این بابت نگرانی خاصی وجود ندارد. روزه حتی سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد و شما با خیال راحت می توانید روزه بگیرید. تنها اگر مریض هستید یا احساس می کنید که روزه ممکن است برای شما خطری داشته باشد می توانید روزه نگیرید.

مراجع تقلید نیز در این باره حکم هایی را صادر کرده اند و فتوا داده اند در صورت وجود خطر روزه گرفتن جایز نیست اما اگر شما سالم هستید باید روزه بگیرید.

عادات سالم غذایی برای روزه داری

در ماه رمضان باید عادات غذایی مناسبی داشت و نباید غذاهای نامناسبی در سحری یا افطار خورد. به خاطر همین موضوع باید از خوردن غذاهای پرچرب یا پر از قند(مخصوصا در سحری) خودداری کرد . در طول زمانی که در حالت روزه به سر نمی برید به اندازه کافی آب بخورید تا در طول روز چندان تشنه نشوید.

سبزیجات نیز به اندازه کافی همراه غذا مصرف کنید. مصرف لیمو و ابلیمو نیز برای جلوگیری از گرمازدگی و نگه داشتن آب بدن توصیه می شود و مصرف میوه در این میان فراموش نشود.

در خوردن شیرینی هایی خوشمزه ای مانند زولبیا و بامیه افراط نکنید و به اندازه کافی از آنها مصرف کنید. یادتان باشد نخوردن سحری اصلا توصیه نمی شود پس حتما سحری بخورید. نوشیدن ماء الشعیر برای از دست نرفتن رطوبت بدن توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: انتقال ویروس کرونا ازطریق چشم

منابع:

https://www.moroccoworldnews.com/2020/04/300332/how-ramadan-2020-fasting-hours-will-vary-across-the-globe/

https://www.irna.ir/news/82927813/%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%83%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86

https://www.beytoote.com/health/nutrition/ramadan-traditional2-medicine.html

https://www.aljazeera.com/indepth/interactive/2017/05/ramadan-2017-fasting-hours-world-170511102015757.html

https://namnak.com/%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86-.p50972

 

 


Source link

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن