ترس از کروناترس ناشی از کروناشکست ترس کروناغلبه بر ترس ناشی از کروناغلبه بر کروناکرونامیدونستی؟

چگونه بر ترس ناشی از کرونا غلبه کنیم و آرامش خود را حفظ کنیم؟

همانطور که دیگر الان همه شما می دانید ویروس کرونا در همه دنیا پخش شده است و صدهاهزار نفر را مبتلا کرده است و هزاران نفر را هم به کام مرگ کشانده است. ترس ناشی از کرونا در همه جا و بین همه افراد دیده می شود.

استرس این بیماری برای افراد مسن تر بیشتر است. برای غلبه بر این ترس و استرس چه باید کرد؟ چگونه باید در این شرایط سخت آرامش خود را حفظ کرد؟  در این متن ما نکاتی را برای شما جهت کنترل ترس ناشی از کرونا و استرس خود و آرام ماندن در برابر اضطراب ناشی ازپخش این بیماری به شما خواهیم گفت.

واکنش های افراد در برابر این ویروس چیست؟

از آنجا که بیماری همه گیر COVID-19 و پیامدهای ناشی از آن در سطح جهان و در جامعه ما همچنان در حال آشکار شدن است ، طبیعی است که افراد افکار ، احساسات و واکنشهای گسترده ای را تجربه کنند از جمله:

  • احساس استرس یا غرق شدن
  • اضطراب ، نگرانی یا ترس
  • غم و اندوه ، اشک ریختن ، از دست دادن علاقه خود به فعالیتهای لذت بخش معمول
  • علائم جسمی مانند افزایش ضربان قلب ، ناراحتی معده ، خستگی یا سایر احساسات ناراحت کننده
  • سرخوردگی ، تحریک پذیری یا عصبانیت
  • بی قراری یا آشفتگی
  • احساس درماندگی کردن
  • مشکل در تمرکز کردن یا خوابیدن
  • احساس قطع ارتباط با دیگران
  • فکر کردن درباره رفتن به اماکن عمومی
  • مشکل در آرام کردن خود و …

این تجربه ها در مواجهه با این چالش مهم همگی قابل درک هستند. از دست دادن زندگی ، تغییر سریع در شیوه زندگی ما (به عنوان مثال : مطالعه ، کار ، کارهای اجتماعی) و برنامه های مختل شده به دلیل محدودیت سفر و اقدامات دوری اجتماعی (فیزیکی) همگی به خاطر جلوگیری از اشاعه این ویروس هستند. مردم به طور طبیعی نگران سلامتی و ایمنی خود و عزیزانشان هستند اما تغییر کردن سبک زندگی شان آنها را دچار اضطراب و استرس کرده است. ما هنوز مطمئن نیستیم این بحران چه زمانی پایان می یابد پس طبیعی است که بترسیم و نگران آینده خود باشیم.

تاثیر ترس ناشی از کرونا بر سیستم ایمنی بدن

استرس ترس ناشی از کروناو ترس طولانی مدت یا مزمن می تواند در کاهش توانایی بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها و روی سیستم ایمنی تأثیر منفی بگذارد .علاوه بر این ، هنگامی که تحت ترس و  استرس هستید ، ممکن است زیاد بخورید یا زیاد بنوشید یا زیاد بخوابید که همگی این ها بدن را بهم ریخته و موجب آسیب می شوند.

برای آرام کردن اضطراب در این مدت استرس زا ، ابتدا قبول کنید که احساس استرس ، اضطراب و ترس اشکالی ندارد. احساس هراس و ترس چیز بدی نیست. حفظ حس ارتباط با دوستان و عزیزانتان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

همچنین پرهیز از قضاوت در مورد احساسات و افکار خود مهم است. آنها را با قدردانی قبول کنید. انعطاف پذیری در این زمان عدم اطمینان و تغییر سریع مورد نیاز است.

شناخت جدی بودن چالش بهداشت عمومی مهم است اما توجه داشته باشید که از یک جایی به بعد دیگر ترس و استرس داشتن دیگر بی معنی و خطرناک است مخصوصا در طولانی مدت . از یک زمان به بعد دیگر باید پذیرفت که این بیماری بهرحال آمده و زندگی ما را برای مدتی تغییر داده است. پس بهتر است خود و احساساتمان را مدیریت کنیم.

راهکارهای مقابله با ترس و استرس ناشی از کرونا چیست و چگونه باید خود را آرام کنیم

چگونه بر ترس ناشی از کرونا غلبه کنیم و آرامش خود را حفظ کنیم؟

هنگامی که بسیاری از امور احساس عدم اطمینان یا خارج از کنترل ما می کنند ، یکی از موثرترین راه هایی که می توانیم استرس و اضطراب را مدیریت کنیم ، تمرکز روی کارهایی است که در کنترل ماست. در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید برای مراقبت از سلامت جسمی و عاطفی خود در این زمان دشوار امتحان کنید:

1.بیاموزید که چگونه از خود و دیگران در برابر این ویروس محافظت کنید

دانش به انسان قدرت می بخشد. وقتی شما نکات بهداشتی را رعایت کنید خودبخود استرس و ترس کم تری دارید و آرام تر هستید. شما حتی می توانید به دیگران هم کمک کنید تا نکات بهداشتی را رعایت کنند و بدین ترتیب بر ترس خود غلبه کنید.

2.احساسات خود را قبول کنید

باید بدانید داشتن احساساتی مانند ترس و استرس طبیعی می باشد. به خودتان فرصت دهید تا آنچه را که احساس می کنید به خوبی درک کنید و بفهمید دقیقا چرا می ترسید. پس از درک و شناخت ترس خود به خوبی می توانید آن را مدیریت کنید.. تمرین های مراقبه ذهن آگاهی می تواند به ما کمک کند که در میانه یک طوفان عاطفی آرامش داشته باشیم. شما می توانید بیاموزید که چگونه فقط افکار خود را مشاهده کنید و اجازه دهید افکار و احساسات خودشان بیایند و بروند  بدون این به آنها اهمیتی بدهید.

3.فعالیتهای روزانه و روال خود را تا حد ممکن حفظ کنید

داشتن یک برنامه روتین سالم می تواند تأثیر مثبتی بر افکار و احساسات شما بگذارد. به اصول اولیه خود برگردید: خوردن وعده های غذایی سالم ، ورزش بدنی (مثلاً پیاده روی ، حرکات کششی ، دویدن ، دوچرخه سواری) ، خواب کافی و انجام کارهایی که از آن لذت می برید. حتی اگر در قرنطینه هستید یا در خانه کار می کنید ، روشهای زیادی برای توسعه کارهای جدید برای  مشغول ماندن وجود دارد. پس بیکار نمانید چون بیکاری ترس ناشی از کرونا را به جان شما می اندازد

4.شرایط جدید را بپذیرید

اگرچه اضطراب و استرس بسیار در مورد این بیماری بسیار طبیعی است اما باید بفهیمد که این یک مشکل و نگرانی جهانی است  و همه ما با هم در این وضعیت هستیم. اکنون زندگی به طور موقت تغییر کرده است و همه باید قوانین جدید زندگی روزانه خود را تنظیم کنند.

پذیرش این نکته که فاصله گرفتن اجتماعی برای محافظت از ما ضروری است ، روشی مؤثر برای کاهش استرس و ترس است. حتی با صدای بلند به خود بگویید که “این برای همیشه نیست.” روش عادی زندگی ما باز خواهد گشت  و ما با آنچه توانسته ایم انجام دهیم احساس قدرت کنیم.

5.به یاد داشته باشید که این یک انزوای اجتماعی است نه حذف اجتماعی

ارتباط داشتن با خانواده و دوستان برای کاهش استرس مهم است. جداسازی و تنهایی مروج های بزرگی برای استرس هستند کبچهه راه حل هایی دارند.

تماس مجازی : راه حل در این عصر دیجیتال استفاده از شبکه های مجازی و پیامرسان های اجتماعی مانند واتساب می باشد. با کسانی که دوست دارید تماس بگیرید و سلام و احوالپرسی کنید.. دستور العمل های سریع و آسان را به اشتراک بگذارید . یک کتاب مجازی یا یک فیلم سینمایی شروع کنید .یک تمرین را با هم در چت تصویری برنامه ریزی کنید .به یک گروه آنلاین یا انجمن همسالان بپیوندید.

چگونه بر ترس ناشی از کرونا غلبه کنیم و آرامش خود را حفظ کنیم؟

بهرحال با دیگران در ارتباط باشید. دریافت پشتگرمی و توجه از سوی دیگران تأثیر قدرتمندی در کمک به ما در کنار آمدن با چالش ها و ترس هایمان دارد. گذراندن وقت با خانواده و دوستان می تواند احساس راحتی و آرامش را برای ما به همراه داشته باشد. صحبت کردن در مورد نگرانی ها ، افکار و احساسات خود با دیگران نیز می تواند به ما کمک کند راه های مفیدی برای تفکر یا برخورد با یک موقعیت استرس زا پیدا کنیم.

6.زیاد اخبار مربوط به کرونا را نخوانید

فضای اجتماعی همواره پر از شایعات و دورغ است پس زیاد در آن نچرخید. بسیاری از مطالب فضای مجازی استرس زا هستند و موجب برهم خوردن آرامش شما می شوند. آنها ترس ناشی از کرونا را به جان شما می اندازند و بسیاری از مطالب آنها دروغ است. پس سعی کنید زمان مشخصی را برای استفاده از فضای مجازی تعیین کنید. حتی دیدن شبکه های تلویزیونی که در مدام درباره کرونا هستند را محدود کنید.

7.کارهای جذاب یا تازه انجام دهید

برخی از ایده ها می توانند عبارتند از: یادگیری و مطالعه خود را ادامه دهید ، کتاب جدید بخوانید ، به پادکست گوش دهید  و یا یک سرگرمی یا مهارت جدید را امتحان کنید. با دستور العملی جدید غذایی تازه بپزید ، یک ساز بنوازید ، یک زبان جدید یاد بگیرید ، لباسدوزی و خیاطی یاد بگیرید یا باغبانی یاد بگیرید.

8.دعا کنید

دعا کردن و انجام اعمال عبادی می تواند بسیار به شما در کسب آرامش کمک کند. وقتی دعا می کنید در واقع دارید خودتان را به قدرت بی پایان خداوند متصل می کنید و از او طلب آرامش و کمک می کنید. دعا موجب می شود تا بر استرس خود غلبه کنید و آرامش خود را حفظ کنید.

در شرایط سخت که کاری از کسی برنمی آید خداوند آخرین پناه خیلی از انسان ها می باشد پس دعا کردن را فراموش نکنید و از خداوند بخواهید تا به شما آرامش و قدرت ببخشد.

سخن آخر در خصوص ترس ناشی از کرونا

این وضعیت بحرانی به هر حال به پایان خواهد رسید و دوباره شما می توانید مانند روزهای عادی زندگی کنید. بشریت تا به حال بحران های گوناگون و حتی سخت تر از این را گذرانده است. پس آرامش خود را حفظ کنید و به روزهایی فکر کنید که این بیماری به پایان رسیده است و شما مثل روزهای پیشین روال عادی زندگی تان را ادامه می دهید.

منابع:

https://edition.cnn.com/2020/03/26/health/immunity-exercise-sleep-meditation-stress-coronavirus-drayer-wellness/index.html

https://www.nbcnews.com/know-your-value/feature/5-ways-curb-coronavirus-related-stress-anxiety-ncna1163371#anchor-1Acceptthenewnormal

https://services.unimelb.edu.au/counsel/resources/wellbeing/coronavirus-covid-19-managing-stress-and-anxiety

https://www.cnbc.com/2020/03/13/how-to-stay-calm-amid-coronavirus-pandemic-anxiety-relief-tips.html

https://www.theguardian.com/society/2020/mar/16/coronavirus-health-anxiety

var loaded = false; var loadFB = function() { if (loaded) return; loaded = true; (function (d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "http://connect.facebook.net/fa_IR/sdk.js#xfbml=1&version=v3.0"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk')); }; setTimeout(loadFB, 0); document.body.addEventListener('bimberLoadFbSdk', loadFB); })();


Source link

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن